Utanför Rosenbad idag fick miljöminister Andreas Carlgren en fråga om regeringens ja till Förbifart Stockholm: Hur känns det att gå emot dina egna expertmyndigheter? Carlgrens svar:
– Hej!
Men vad ska han säga? Han var ju själv emot motorvägen när han var kommunalråd. Klimatkrisen har ju inte precis blivit mindre akut sedan dess.
I sin desperation försöker därför regeringen nu ge bilden av att det skulle vara bra för miljön med det största motorvägsbygget i Sveriges historia. Argumentet är att när vägen är klar, så kommer alla bilar att drivas med el, biogas ”och alla andra miljövänliga bränslen”.
Jag ska inte här fördjupa mig i det osannolika i det argumentet, eller alla andra problem med Förbifarten. För den insikt som framför allt verkar saknas i debatten är att det inte bara är bilarnas bränsle som gör de klimatfarliga. Bilars klimatpåverkan vid produktion och skrotning är också mycket stor. Rapporter från bland annat Naturvårdsverket, KTH och Journal of Transportation Research visar att det därför ofta inte ger någon klimatvinst alls att byta sin gamla bil mot en ny så kallad miljöbil.
Som kronan på verket så föreslås inte heller några ökade satsningar på cykelvägar i transportplanen för 2010-2021. Vilket av Vägverket kallas för en storsatsning på cykelvägar…
03 september 2009 kl. 17:19 |
Jag börjar också tröttna på myten om miljöbilen. Eventuellt finns det bilar som är mer eller mindre miljöskadliga. Men sett till hela livscykeln av bilen och produktion av samtliga idag kommersiella drivmedel så är de alla kraftigt miljöpåverkande. Miljöbilarna är ett ypperligt exempel på hur det är lättare att ändra något i ”tekniken” än att ändra livsstil.
Enda lösningen att sträva mot är att minska privatbilismen och onödiga resor.
06 september 2009 kl. 11:29 |
När Folkpartiet sa ja till Öresundsbron på sin kongress 1991 sa Bengt Westerberg att ”när bron är byggd år 2000 är bilarna rena”.
08 september 2009 kl. 14:52 |
[…] Att det inte finns några miljöbilar […]
30 september 2009 kl. 12:59 |
[…] andra klimatfientliga nya motorvägar, så försöker bilkramarna än en gång lura oss med detta orealistiska drömscenario, som den moderatledda regeringen knappt lyfter ett finger för att […]
27 januari 2010 kl. 0:28 |
[…] Min första spontana replik handlade om att det knappast är förtroendeingivande när miljöministern struntar i fakta och säger att det är bra för miljön med Förbifart Stockholm. […]
16 oktober 2011 kl. 8:01 |
Endast 18 % av stockholmarna vill hellre ha nya bilvägar än utbyggd kollektivtrafik: http://www.yimby.se/2011/10/stockholmarna-prioriterar_1133.html