Rödgröna vill utreda fri programvara

Lite i skymundan så har det i samband med de rödgrönas förslag till statsbudget kommit fram att S, V och MP nu enats om att det är: ”viktigt att staten tar del av ny teknik och utreder om även svenska myndigheter kan börja använda fri programvara”.

Miljöpartister i riksdagen har också motionerat här och här.

Det får mig (o)sökt att tänka på Ulf Lundells låt Öppna landskap. Eller snarare den alternativa texten nedan:

Jag trivs bäst med öppen källkod, utan Windows vill jag bo,
alla månader om året, så att själen kan få ro

Jag trivs bäst med öppen källkod, där utveckling får fart.
Där inget kraschar och är dyrt – visst är det underbart!

Där bränner jag min skiva själv, och kryddar med ett färgomslag,
och njuter av kulturutbud, som ger mig välbehag.

Jag trivs bäst med öppen källkod, utan Windows vill jag bo.

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Rödgröna vill utreda fri programvara”

  1. Elias Y Says:

    Strålande Göran! =)

  2. Göran Hådén Says:

    Kommunerna Alingsås och Västerås går över till öppen källkod:
    http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=3854&sidnamn=ALINGS%C3%85S
    http://www.sr.se/Vastmanland/nyheter/artikel.asp?artikel=3155390

Kommentera

