Tid att leva

Idag är det världsdagen för mental hälsa. Ett problem för vår mentala hälsa är den upplevda tidsbristen som många känner idag. Den är ingen slump. Alla möjligheter som följer av den tekniska utvecklingen är förstås en orsak. Men delvis är det också en följd av nutida politiska prioriteringar. Några förslag som kan förbättra läget vore att begränsa reklamen, att utveckla alternativ till den ständiga tillväxtjakten, att korta normalarbetstiden och åter möjliggöra friår. Att lära sig att tänka på ett annat sätt kring tid kan också hjälpa.

Dikten nedan har varit en av Sveriges mest populära och dess aktualitet är än högre idag. Den är skriven av Torsten Palmkvist, en SJ-arbetare från Hudiksvall som avled 1973.


Jag har inte tid

Det går genom tiden en säregen fläkt,
en sjukdom som allmänt benämns med jäkt.
Och bannlyst är stunden av ro och av frid.
Man hör bara ständigt: Jag har inte tid.

Du äger kan hända en sjuklig vän,
det sista besöket var länge sen.
Du säger en ursäkt, blir öm och blid,
men tröstar dig med: Jag har inte tid.

Kanske har du en mor, som är gammal nu,
vars enda ljuspunkt i livet är du.
Att glömma henne, är du på glid?
Ditt samvete kvävs med: Jag har inte tid.

Så lever du livet i stora drag,
hur skall jag hinna allting i dag?
Jäktet förvandlar ditt liv till en strid.
Din slogan har blivit: Jag har inte tid.

Men när du har levat ditt antal år.
När döden på tröskeln väntande står.
När man dig kallar från livets id,
Skall du då svara: Jag har inte tid…

Bebis närbild

Etiketter: , , , , , , , ,

2 svar to “Tid att leva”

  1. Maria Ferm Says:

    Vilken vacker och tänkvärd dikt. Precis vad jag behövde idag.

  2. Eva Obenius om: Hög tid att prioritera tid Says:

    […] mer:En aktuell debattartikel: Arbetslinjen är naken! (Carl Schlyter 27 okt)Bloggtext om tid: Tid att leva (Göran Hådén 11 okt) Upplagd av Eva Obenius kl. 10:25 Etiketter: Arbetstid, friskvård, […]

Kommentera

