Hur budskap sprids

Det är hoppfullt att inte bara klimatet har tipping points. Det har även opinionen. Så varför sker avgörande förändringar i samhället ofta plötsligt och oväntat?

Det finns ju flera teorier om det, men enligt boken Made to stick är det viktiga för att ett budskap ska kunna få vingar att det är:
* Oväntat – får då uppmärksamhet.
* Konkret – gör det möjligt att förstå och minnas.
* Trovärdigt – gör det möjligt att hålla med.
* Känslomässigt – gör det möjligt att bry sig.
* En historia – skapar bilder i lyssnarens inre, vilket ökar chansen att denne verkligen agerar.

Budskapet sprids bäst genom personer som tycker om att prata. Mer specifikt behövs enligt boken Den tändande gnistan, lagom doser av de tre typerna kännare, kopplare och försäljare.
* Kännaren är den som tidigt nosar upp nya trender och sätter sig in i dem.
* Kopplaren är den som antingen har många kontakter, eller färre kontakter men till människor i spridda kretsar.
* Försäljaren är den karismatiska som påverkar andra och övertygar oss när vi tvivlar på det vi hör.

PS. För övrigt så kommer ju antalet pirater i EU-parlamentet att fördubblas när Lissabonfördraget börjar gälla. Vilket lär vara bra för att begränsa den globala uppvärmningen med tanke på det mycket tydliga sambandet i diagrammet här. 😉

Om AA: DN, DN, DNSvD, RF , EP, BLT, D

Annonser

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: