Tiotusentals demonstrerade för klimaträttvisa

Igår 5/12 var det många klimatdemonstrationer runt om i världen. Enbart i London demonstrerade cirka 20 000 personer. I Sverige demonstrerades det bland annat i Stockholm, Göteborg, Gävle, Lund, Linköping, Malmö, Umeå och Uppsala. Men det här var bara en försmak av den riktigt stora demonstrationen i Köpenhamn nästa lördag.

SVT Rapports inslag (där jag skymtar förbi bärandes en gummibåt, samt sjungandes i den 100 procent oförberedda, men entusiastiska klimatkören) kan ses här.

Början av dagens demonstrationståg i Göteborg:

Slutet av dagens demonstrationståg i Göteborg:

Idag åker jag till FN:s klimattoppmöte COP15 i Köpenhamn, där jag ska representera Federation of Young European Greens – de europeiska gröna partiernas ungdomsförbund. Jag är där tills mötet är slut om två veckor och vet inte riktigt hur det kommer att påverka mitt bloggande. Vi får se. Du kan i alla fall följa FYEG:s COP15-blogg här.

Mer om demonstrationerna: GP, DN, VB, ST, MA, SS, SVD, AS
och dylikt: GP, GP, GP, DN, DN, DN, DN, EX, EX, EX, EX, EX, Svd, Svd, Svd, Svd, Svd, AB, AB
Intressant?
Andra om , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

5 svar to “Tiotusentals demonstrerade för klimaträttvisa”

  1. Jöran Fagerlund Says:

    Tack för bra rapport från demonstrationen. Här hittar du mina bilder från demonstrationen.

  2. Jöran Fagerlund Says:

    Jag tror att det blev knas med länken till Rapport i ditt inlägg. Jag fick upp något om värdedepåer. Testa denna:

    http://playrapport.se/video/1801253#/video/1801270

  3. 500 demonstrerade i Göteborg för klimatet « Jöran Fagerlund Says:

    […] även Göran Hådéns rapport från […]

  4. Joel Says:

    Der Klima-Jugend marschiert durch die Stadt. Dissidenten raus!

    Har ni alla missat Climategate?

  5. Göran Hǻden Says:

    Tack! De gjorde olika långa inslag och verkar ha bytt länk också…

Kommentera

