Nyhetsbanta!

Vad är viktigast i ditt liv?
Hur mycket tid ägnar du åt det?

Idag bombarderas vi med fler nyhetssändningar än någonsin förr. Den som till exempel lyssnar på radio under en arbetsdag får höra samma nyhetsfragment om och om igen. Varför sväljer vi okritiskt detta?

Nyheter är ofta det som rör sig i bladspetsarna på kunskapens träd. Med andra ord: sällan viktig info. Här är några icke rangordnade aspekter av fenomenet nyheter:

1. Gång på gång får vi rapporter om nya händelser i långa händelseförlopp. Ett exempel är Israel-Palestina-konflikten. Men hur många känner ens till grunderna för konflikten? Och hur många använder den här informationen till att på något sätt agera annorlunda?

2. Gång på gång kastar vi oss över nyheter om att svenskar dött i tragiska olyckor. Många säger att de vill ha fler positiva nyheter, men media skriver ju om det som de märker att flest läser. Att prioritera negativa nyheter verkar vara något som ligger i den mänskliga naturen, men det framstår onekligen som ett rent självdestruktivt beteende att söka upp det som gör en ledsen.

3. Gång på gång läser vi om överfallsvåldtäkter med okända gärningsmän utomhus. Det gör att många hellre sover över hos bekanta, än går hem själva på natten. Detta trots att de flesta våldtäkter begås i hemmen av personer som är bekanta med offret. Således är det generellt mer tryggt att gå hem själv mitt i natten. Det skulle också öka tryggheten ytterligare utomhus om fler rörde sig där.

4. Gång på gång betonas hur många svenskar som drabbats av olika saker. Det spär givetvis på bilden av att människor i Sverige är så mycket mer värda än människor i andra länder. I lokaltidningar går man ett steg längre och toppar med nyheter om att en lokal människa har skadat sig i en olycka, medan massmord i andra länder kan få nöja sig med en notis.

De allra flesta svenskar känner vi inte. Varför ska vi då värdera dessa så mycket högre än människor i till exempel Mocambique som vi inte heller känner? Varje dag dör tusentals barn av svält och cirka en miljard människor går och lägger sig hungriga. Hur mycket talar vi om vad vi bör göra åt det?

5. Gång på gång får vi nyheter om inrikespolitik i USA och Europa, medan de allra flesta inte ens vet vad Kina och Indiens presidenter heter. I Kina kan många både vår och sin egen kultur. Det kommer få stora konsekvenser för världsordningen inom en snar framtid.

Genom att ägna minst flera timmar i veckan åt nyheter, så får vi mindre tid till rötterna och stammen av kunskapens träd. Även om vi kan ta oss tid till båda så gör vi inte det, eftersom vi tror att vi får veta tillräckligt om världen och samhället genom att följa nyheterna.

Trots att Miljöpartiet aldrig har varit ett enfrågeparti, så är det ändå den känslan som många har. Det är inte så konstigt, eftersom MP i nyheterna framför allt får komma till tals i just miljöfrågor, trots att de flesta utspel från partiet handlar om annat.

Till och med partipolitiskt aktiva kan ha svårt att beskriva vad andra partier egentligen står för, vad de driver och vad de åstadkommit. Det beror delvis på okunskap, delvis på att partierna nu är så anpassade till media att många till stor del knappt har någon egen agenda längre.

Reklam bidrar till att vi väljer varor efter en känsla, inte efter fakta. På samma sätt kan nyheter bidra till att vi väljer parti efter en känsla, inte efter fakta och ideologi.

I slutet av 2006 användes nyheternas enorma kraft till att sprida budskapet att vi står inför en enorm klimatkris. Det var förstås väldigt bra, men ett undantag. Inte heller det var något som krävde sjuttioelva nyhetssändningar om dagen.

Så här års publiceras en del intressanta artiklar som sammanfattar året för olika områden, eller blickar framåt. Men inte heller det kräver sjuttioelva nyhetssändningar om dagen.

Poängen med att skumma nyheter varje dag är kanske främst för de som tänkt göra omedelbara politiska utspel, eller den som är rädd att inte till fullo hänga med i snacket på fikarasten och som inte vågar vara stolt över att prioritera annat än att ta del av nyheter stup i ett.

De miljoner svenskar som tar del av nyhetssändningar i radio och tv får färdiga doser. En minut ditt, två minuter datt, osv. Den som tar del av nyheter i dagstidningar kan förvisso inte heller välja vad som ska rapporteras, men kan i alla fall själv gå vidare när som helst. På internet finns däremot möjligheter att själv välja.

Ett bra nyårslöfte (eller allmän målsättning) kan därför vara att nyhetsbanta. Det är inte bara fullfjädrade nyhetsnarkomaner som tjänar på det. Tips för hur man håller sitt löfte finns här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant, , , , , ,

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

7 svar to “Nyhetsbanta!”

  1. Lars Says:

    Instämmer helt. Jag brukar lyssna på morgonnyheterna på väckarradion innan jag stigit ur sängen. Det räcker gott. Resten av de lite mer intellektuella delarna av dagen ägnar jag åt sådant som kan ge ett djupare sammanhang.

  2. Tvång att följa nyheter? « Hållplats Hådén Says:

    […] motiveras ofta med att det stärker demokratin, men det är snarare så att nyhetshetsen stärker en snedvriden bild av verkligheten och ger mindre tid till […]

  3. Bloggens bästa « Hållplats Hådén Says:

    […] tänkte jag välja ut några av de bästa inläggen hittills, men insåg snabbt att det inte låter sig göras. Det finns i alla fall en hel […]

  4. Tänk själv! Men hur? « Hållplats Hådén Says:

    […] Som individer kan vi ta de här frågorna på allvar, hålla dem levande och byta ut en del av tiden som vi låter oss indoktrineras av den världsbild som förmedlas i mainstream media, till tid att […]

  5. En nyhet är ingen nyhet « Hållplats Hådén Says:

    […] kritik av vad som blir nyheter och vad som egentligen är viktigt har jag tidigare formulerat här och i andra hand […]

  6. Göran Says:

    Folkbladets ledares kritik av det här blogginlägget: http://www.folkbladet.se/ledare/default.aspx?articleid=5090620

  7. Göran Hådén Says:

    Andra som tar upp fördelarna med att nyhetsbanta:
    http://www.highexistence.com/why-you-should-avoid-the-news
    http://dobelli.com/wp-content/uploads/2010/08/Avoid_News_Part1_TEXT.pdf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: