Det som tv inte visade

Ikväll samlades miljoner svenskar för att se på låtar som inte var bra nog för att direktkvalificera sig till årets final av den svenska melodifestivalen. Själv har jag lite svårt att se tjusningen med det, när det redan finns så mycket musik som är så mycket bättre eller så mycket mer fascinerande.

Inte för att det skulle ha varit bättre förr, men det mest intressanta från hela historien är givetvis mer intressant än de som tävlar just i år.

Till avdelningen fascinerande i melodifestivalen kan vi ju till exempel räkna en av Sveriges mest framgångsrika låtar genom tiderna i Eurovision, Nygammal vals från 1966 med Lill Lindfors och Svante Thuresson, som kom tvåa i Europafinalen. Jag undrar verkligen hur den låten skulle klara sig om den kom som ny och tävlade i år istället? 🙂

Vodpod videos no longer available.

Den minst sagt originella texten är inspirerad av HC Andersens saga om Svinaherden. Texten finns på både svenska och engelska här.

Intressant? Andra om , , , , , modernt,

Media om dagens melodifestival: GP, Sn, AB, AB2, DN, SvD

Etiketter: ,

8 svar to “Det som tv inte visade”

  1. Anders Says:

    Kors i karamellen!
    Tjong i medaljongen!
    Klang i kantarellen!

    Vilken låt! 😀

  2. razmatazuz Says:

    Tror faktiskt att den skulle klara sig betydligt bättre än de flesta av de bedrövliga bidrag som skakas fram av en ju… nej förresten, av Christer Björkman. Någon mer dikatoriskt styrd organisation fylld av svågerpolitik får man nog leta efter.

  3. Helle Says:

    Det är märkligt att man inte beslutat ännu om att en person enbart får delta med ett nummer i melodifestivalen. Det är bara samma heteronormativa (män)niskor om och om igen.

    Dock tror jag inte att det går att säga att det var bättre förr. Gör det? Kanske kan man säga att musikscenen var mindre bred förr och att melodifestivalen då blev ett mer givet forum att ta fram ny musik inom? Sedan får man också tänka in att musikscenen inte var lika inriktad på unga förr.

    En genusanalys på den här låten gör för övrigt i alla fall mig obekväm 🙂

  4. Göran Hådén Says:

    Ja, när ABBA slog igenom så var de ju helt beroende av Eurovision för att nå ut.

  5. Walker Says:

    Nja, jag tycker nog melodifestivalen är allt annat är heteronormativ. För det första är den allmänt känd som populär i gaykretsar och kända homosexuella är alltid med och tävlar. Både män och kvinnor är deltagare och vinnare av tävlingen. Stor spridning, skulle jag säga. Bara en sån sak som att After Dark var med med sin låt om onani säger ju en del.

    Dessutom har det gått ganska bra för Sverige genom tiderna. Nygammal vals är långt ifrån ensam om topplaceringar. Vi har vunnit fyra gånger och allt som oftast hamnar på topp tio. På senare år har det dock dalat en del. Vi har skickat en del obegripliga dussinbidrag, skulle jag säga.

    Dessutom har Nygammal vals inte ens en refräng, vilket är helt otänkbart i dag.

    Men generellt kan jag i alla fall säga så här om intresset för mello: Det är ju knappast musikens kvalitet som är det underhållande, utan tävlingsmomentet. Mello är som OS för icke-sportintresserade. Skitsamma om det är skitmusik. En och annan bra låt förekommer dock, som Salem Al Fakirs bidrag i år.

  6. Göran Hådén Says:

    Jag tycker det finns bättre möjligheter till tävlingsmoment och spänning om det är det man är ute efter 🙂

    Däremot kan det finnas en poäng i att ”alla” samlas kring något. Jag vet dock inte hur viktig den poängen egentligen är.

  7. Walker Says:

    Allt är subjektivt. Själv uppskattar jag musik och har följt tävlingen sen jag var liten. Går man in för nåt så blir det en kul grej. Folk går in för att heja på ett gäng som sparkar boll. Det fyller ju heller ingen funktion egentligen, förutom underhållningsvärdet. Och det är ju det man vill åt.

    Att folk samlas kring mello, ser jag mest som en nackdel. Jag gillar att vara unik. 🙂

  8. Göran Hådén Says:

    Delvis är det subjektivt, delvis inte tror jag faktiskt. Vissa saker har ju folk lättare att gilla än andra, även när de går in för det.

Kommentera

