Demokratin behöver fler partipolitiker

SVT uppmärksammar idag att de flesta riksdagspartier har förlorat cirka var tredje medlem sedan år 2000. Det innebär att vi får en svagare demokrati då allt färre fattar viktiga beslut. Miljöpartiet de gröna har däremot ökat med 54 procent under samma period.

Det behövs fler medlemmar i de politiska partierna för att hinna förverkliga alla goda idéer som finns runt om i världen och alla bra förslag som redan har folkligt stöd.

I Miljöpartiets fall blir det här extra tydligt då MP är riksdagens enda gröna parti. Trots ökningen så har MP endast drygt 10 000 medlemmar som ska hantera det gröna perspektivet på alla frågor överallt. Vilket bland annat kan jämföras med att enbart Naturskyddsföreningen har närmare 200 000 medlemmar.

Om man blir medlem i ett politiskt parti så kan det vara väldigt utvecklande eftersom man får tillgång till mycket intressant information, utbildningar och träffar med lagom likasinnade personer.

Man väljer helt själv hur mycket man vill engagera sig och med vad. Ingen håller med om allt, det som behövs är att hålla med om den huvudsakliga riktningen för partiets politik.

I Miljöpartiet är det dessutom relativt enkelt för en enskild medlem med bra förslag, engagemang och åsikter att påverka. Så den som vill ta chansen kan klicka här.

Intressant? Andra om , samhälle, , , ,

Etiketter: , , ,

3 svar to “Demokratin behöver fler partipolitiker”

  1. Walker Says:

    Jag tycker det är ett sånt stort steg att gå med i ett politiskt parti. Jag känner så här: Att parti röstar man på, inte är medlem i.

    Nånting i mig tycker det är skumt att partier är föreningar. Partier borde ha nåt slags speciell konstruktionsform som inte är just medlemsförening. Kanske nåt slags instans som man vara sympatisör åt. Jag vet inte exakt varför jag känner så men att va medlem i ett parti känns som att vara medlem i…ja, ett företag? Eller nja, kanske snarare i en person, eller en åsikt.

    Ja, jag är förvirrad, som du märker. Mest kanske jag inte vill vara medlem för att jag byter parti ibland. Och för att jag inte vill identifiera mig med ett bestämt åsiktspaket. Kanske är partiernas roll på väg bort. Kanske kan folk rösta på mer spridda uppfattningar i stället.

  2. Walker Says:

    (Ha, kul att snapshotsfunktionen cachat min blogg för flera år sen. Jag har ny logga, nya rubriker etc sen urminnes tider.)

  3. Pierre Ringborg Says:

    Tur att bloggen och facebook uppfunnits. MP hade varit samma parti som alla andra annars. De som sitter vid makten vill ogärna lämna den ifrån sig.

Kommentera

