Bästa bloggarna

Det finns många bra bloggar, men om du gillar den här bloggen och vill läsa mer, så tror jag att följande bloggar i nuläget är de allra mest intressanta av de som bloggar ofta:

Effekt magasin – Sveriges bästa blogg om det som nu är viktigast – klimatet.

Lyckobloggen – här bloggar några av landets främsta lyckokännare – forskare, författare och politiker – om lyckoforskning och lyckostrategier. Allt från mig själv till Johan Norberg 🙂

Alliansfritt Sverige, som på ett skarpt och underhållande sätt belyser alla regeringens konstigheter. Särskilt läsvärda är sammanställningarna av till exempel gamla valaffischer, sånger, tomt prat om klimat, hela Reinfeldts bok där han kallar svenskarna för mentalt handikappade, osv.

Birger Schlaug – Miljöpartiets förra språkrör delar med sig av intressanta perspektiv och fakta om aktuella händelser, men också övergripande läsvärdheter om gröna frågor och tillbakablickar från sin egen tid i politikens hetluft.

Henrik Oscarsson – professorn i statsvetenskap skriver om val, statsvetenskap, demokrati, partier, opinionsbildning, politisk psykologi, väljarbeteende, författningspolitik, vetenskapsteori, forskningspolitik, media, pressfrihet och korruption.

Helena Leander – riksdagsledamot för Miljöpartiet i Uppsala. Ordinarie i skatteutskottet. Har nyligen återupptagit sitt bloggande med briljans mot den stackars borgerliga alliansen.

För den som vill titta närmare på de mest länkade partipolitiska bloggarna, så finns här topplistan från Politometern som nu varje måndag listar de partipolitiska bloggar som länkats mest de senaste åren, där nyare länkar värderas högre.

1. Henrik Alexandersson, Pp
2. Opassande (Emma) Pp
3. Jinges Web och Fotoblogg (Jan-Inge Flücht) V
4. Rick Falkvinge (pp) (Rick Falkvinge) Pp
5. Kulturbloggen (Rosemari Södergren) S
6. Peter Andersson – med rätt att tycka (Peter Andersson) S
7. Mina Moderata Karameller (Mary X Jensen) M
8. Piratpartiet Nyheter (Piratpartiet Nyheter) Pp
9. Alliansfritt Sverige (diverse skribenter) S, V, Mp
10. Christian Engström Pp
11. Oscar Swartz Pp
12. Mitt i steget (Johan Westerholm) S
13. Esbatis kommentarer (Ali Esbati) V
14. Promemorian (Jonas Morian) S
15. Kent Persson (m) blogg M
16. Alla dessa dagar (Carl Bildt) M
17. Mark Klamberg Fp
18. Magnus Andersson C
19. Federley (Fredrick Federley) C
20. Stockholm enligt Ankersjö (Per Ankersjö) C
21. HBT-sossen (Alexandra och Åsa Einerstam) S
22. S-buzz (Johan Ulvenlöv) S
23. Farmor Gun (Gun Svensson) Pp
24. Rödgrönt samarbete för framtiden (S, V, Mp)
25. Enligt min Humla (Joshua Tree) Pp

Martina Lind ligger bakom Politometern och är också en av två bakom Medlemsbasen, nätets största förteckning av ideella organisationer, uppdelade efter kategorier som ”miljö” eller ”dans”.

Till slut en samling över de miljöpartister jag känner till som bloggar:

Intressant? Andra bloggare om , , , , , ,

Etiketter:

3 svar to “Bästa bloggarna”

  1. Pierre Ringborg Says:

    Den blogglänken lägger jag upp på facebook idag senare. Ska avnjuta en påskmåltid och det är roligt att se så många bloggar som man kan inspireras av. VI syns på nätet!

    God fortsättning!!

    Pierre Ringborg

  2. razmatazuz Says:

    Alliansfritt och Birgers bloggar är väldigt bra, läsvärda och kloka. De övriga har är nya bekantskaper för mig som jag tänkte fördjupa mig i lite granna. Jag måste säga att när det gäller Politometern så är sajten dessvärre relativt långsam med uppdateringar men i övrigt ett ganska bra koncept. När det gäller de mest länkade bloggarna ställer jag mig frågande till detta går till. Exempelvis Fredrik Federleys blogg som innehåller mängder med stavfel (oftast ett antal i varje inlägg kort som lång och detta beror inte på att FF är dyslektiker), osanningar och kvalificerat skitsnack (då menar jag inte pga. hans politiska åsikter utan rent allmänt) förstår jag inte hur människor kan få för sig att länka till.
    För övrigt tycker jag att det är synd att inte din egen blogg hamnar längre upp i denna typ av listor. Jag läser den på daglig basis och kommer så fortsätta 🙂 MVH//Razmatazuz

  3. Landets bästa bloggar? Says:

    […] Ankersjö, Per Pettersson, Jakob Lundgren och Göran Hådén har också gjort listor. Share and […]

Kommentera

