Hur mycket demokrati bör en förening ha?

Jag tror att det vore väldigt bra med mer demokrati i samhället – fler folkomröstningar, mer medial mångfald, mindre reklam, och så vidare. Men hur mycket demokrati bör en enskild förening ha?

En del väljer toppstyre för att få sin förening mer effektiv, och jag tror faktiskt det kan vara bra i vissa fall om det är en rent opinionsbildande förening som Greenpeace eller Charity. Vem som helst kan ju starta en förening eller nätverk med andra regler, och då kan ju folk välja den grad av demokrati eller politisk inriktning som de själva trivs med.

Själv är jag aktiv både i väldigt icke-hierarkiska organisationer och väldigt toppstyrda organisationer. Båda har sina för- och nackdelar.

En intressant radiodokumentär på 30 minuter om detta med nedslag i några svenska ideella organisationer finns här.

Jag tror det vore bra för demokratin om fler politiskt engagerade även aktiverade sig i ett politiskt parti. Själv är jag just nu på Miljöpartiets kongress där möjligheterna att påverka är stora, vilket de bör vara i ett politiskt parti.

Fler och fler upptäcker detta, vilket säkert bidrar till att Miljöpartiet nu har fler aktiva och medlemmar än någonsin.

Intressant? Andra om

Etiketter:

Ett svar to “Hur mycket demokrati bör en förening ha?”

  1. Pierre Ringborg Says:

    TRÖGHETEN i en växande organisation har jag märkt i det regionala och lokala miljöpartiet. Det har i stort sett sovit sedan jag valde att inte vara aktiv i partiet. Gamla invanda namn och uppfattningar skulle naturligtvis inte ifrågasättas men en liten rörelse är ändå på gång.

    Så har vi det när vi kommer till olika överrgripande program. En del ska tas på annan nivå än MEDLEMSNIVÅN. Mycket beroende på att det tar TID och dels att de som är VALDA inte ska få upfattningar som inte stämmer med deras egna. Jag konstaterar att DEMOKRATI tar tid och vurmandet för olika folk- och medlemsomröstningar har minskat i miljöpartiet. ENKÄTER kan dock göras på NÄTET av oss ”fria oberoende bloggare”

Kommentera

