Mina motioner till Naturskyddsföreningen

Helgen 12-13 juni i Gävle är det dags för Naturskyddsföreningens högsta beslutande organ riksstämman. De 184 000 medlemmarna har tillsammans producerat 91 motioner, vilket innebär en motion per 2000 medlemmar. Det är fler motioner än någonsin🙂

Två av motionerna ligger jag själv bakom. Den ena är en kortare variant av den motion om höghastighetståg som jag med flera även skickade in till Miljöpartiets kongress, där den till slut avslogs efter massiv motmobilisering.

Naturskyddsföreningens styrelse håller dock i allt väsentligt med oss om att det är högst oklart huruvida en satsning på höghastighetståg totalt sett är bra för miljön eller inte. Effekten på vårt välbefinnande är också högst oklar. Däremot vet vi att höghastighetsbanorna kommer att kosta väldigt mycket pengar. Pengar som vi skulle kunna ha satsat på effektiva klimatåtgärder istället.

Köp mindre - lev merNedan följer min andra motion, som även uppmärksammades i medlemstidningen Sveriges natur.

Lugnare tempo och lättare packning är bra för miljön

Ett av de allvarligaste miljöproblemen är vår överkonsumtion. Det bekräftas bland annat i årsrapporten 2010 från Worldwatch Institute.

Allt fler forskningsrapporter konstaterar nu också att det finns ett starkt samband mellan kortare arbetstid och lägre koldioxidutsläpp. Några lästips är rapporterna ”Tvågradersmålet i sikte?”, ”Europe’s Share of the Climate Challenge” och nya ”The effect of work hours on energy use”.

Köp mindre – lev mer! Det finns ett stort intresse nu för att koppla samman miljöfrågor med livskvalitet, inte bara i samband med kampanjer som En köpfri dag. Bra fördjupning i ämnet finns också på kortarearbetstid.nu

Ny och bättre miljöteknik är givetvis bra att få fram, men det är ju mindre bra när vinsterna med effektiviseringar äts upp av en allt högre konsumtion.

Därför yrkar jag:

att Naturskyddsföreningen verkar för att uppmärksamma positiva exempel på saker som är bra för både miljön och det personliga välbefinnandet

att Naturskyddsföreningen verkar för en minskning av den materiella konsumtionen

att Naturskyddsföreningen verkar för att sprida insikten om att det finns stora fördelar för miljön med en generell arbetstidsförkortning

Utdrag ur styrelsens positiva svar:
”Minskad konsumtion är ett klart budskap från föreningen redan idag” … ”men det finns skäl att lyfta frågan starkare.” … ”Föreningen har i sammanhanget ofta fört fram att många miljöåtgärder kan ha positiva effekter på det personliga välbefinnandet” … Kortare arbetstid är ”sannolikt ett viktigt steg i en hållbar utveckling”.

Jag hade faktiskt även en tredje motion på gång, om koldioxidransonering, men Lunds naturskyddsförening hade redan skrivit en snarlik motion som räcker gott.

Kul är också att tre av mina kollegor från Klimataktion (Johanna Sandahl och Hanna Wetterstrand) och Miljöpartiet Göteborg (Elisabeth Undén) är föreslagna till Naturskyddsföreningens nya riksstyrelse. Mycket bra val alla tre.

Intressant? Andra om , , höghastighetståg, , , ,

Etiketter: , ,

3 svar to “Mina motioner till Naturskyddsföreningen”

  1. Naturskyddsföreningens kamp för minskad konsumtion « En köpfri dag Says:

    […] Göran Hådén […]

  2. waltersson Says:

    Görbra att det finns folk som kämpar på med höghastighetsfrågan!

    Jag brukar argumentera såhär:

    Det handlar i bästa fall om att ersätta flyget med tåg som är så snabba att de nästan flyger. Det betydligt högre luftmotståndet gör att dessa snabbtåg drar på sig en av luftfartens energirelaterade nackdelar samtidigt som tillgänglighet och andra sociala aspekter hamnar i papperskorgen. Allt för att det kortdistansflyg som ingen politiker vågar avskaffa skall ges en landburen konkurrent.

    All utveckling inom lokal kollektivtrafik har, det senaste decenniet, varit totalt inriktad på att få rika medelålders män att finna kollektivtrafiken så attraktiv att de frivilligt väljer bort bilen. Resultatet är en påkostad och exkluderande kollektivtrafik, med alltjämt låg kapacitet att konkurrera med alltjämt billig bilism.

    Järnvägens renässans i västvärlden har nu flyget som den dominerande förebilden och det är åter minoritetsgruppen rika medelålders män som, ganska ostört, sätter kriterierna för dess utveckling, med uteblivna miljövinster och växande samhällsklyftor som naturlig följd.

    De räknar iskallt med lika groteska statliga subventioner som de begravt i flyget det senaste århundradet. Det exklusiva resandet skall bekostas med arbete- och skatter från en massa låginkomsttagare som själva inte kommer ha råd att nyttja dessa spårflyg. Vi kommer som vanligt få höra att alla vinner på den ekonomiska tillväxt projekten innebär.

    Frågan som rödgröna politiker borde ha ställt sig, innan de hoppade på detta höghastighetståg, är om det överhuvudtaget kan existera ett icke-exklusivt spårflyg i Sverige, med dagens växande passagerarvolymer, som är ekologiskt bärkraftigt inom ramen för ett rättvist miljöutrymme.

    Lärdomen av dagens ekonomiska kris, om inte förr, borde vara att det inte är hastigheten som måste upp utan volymerna som måste ner.

  3. Gör man rätt för sig om man stjäl? « Hållplats Hådén Says:

    […] måste lönearbeta ännu mer, utan att de försöker styra in det på miljöanpassat arbete. Det innebär att vi förbrukar ännu mer naturresurser som vi stjäl från kommande generationer. Men gör man […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: