Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet

Här är en sammanfattning av den intressanta boken Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet. Författare: David Allen.

Bra mål som du enligt Allen kan uppnå med hjälp av boken:
* Att glida fram i en positiv spiral.
* Att alltid känna att du ägnar dig åt rätt sak.
* Att frigöra kreativitet. Detta genom att inte belasta hjärnan med att komma ihåg så mycket dagsaktuellt, eller känna att du inte har kontroll över det man har att göra.

Mål/medel:
* Att leva i nuet eller i vackra drömmar och inte oroa dig för morgondagen.
* Att tänka på frukten av ditt arbete, istället för den mödosamma vägen dit.

Medel:
Början är hälften av varje handling. Avsätt 1-2 dagar till att gå igenom alla dina papper, anteckningar och dylikt. Besluta genast om nästa åtgärd i varje fall.

Du behöver många fysiska och digitala mappar, samt fyra högar:
1. Arkivering. Att kunna se tillbaka på, främst för nöjes skull.
2. Referensmaterial. Papper som kan vara bra att ha till hands ibland.
3. Alla dina ”projekt” bör få varsin mapp.
4. Återvinn det mesta. Skulle du mot förmodan återvinna något som du sedan behöver går det oftast att skaffa igen.

Skriv upp allt du ska göra. Det som kan vara värt att få egna rubriker i dina anteckningar kan vara böcker, musik, filmer, webbsidor, idéer, citat, inköp, egna projekt, personer du ska kontakta om något, platser du vill besöka, saker du konstant vill påminnas om, knäckande fakta med källa och ”övrigt”.

Vissa av dessa kan i sin tur delas upp i underrubriker som låna, köpa, rekommendera eller titta närmare på. Skilj på kortsiktiga och framtida planer.

Kör igång direkt – det kommer visa sig efterhand vilka rubriker som verkligen behövs och inte. Det viktiga är att du skriver upp allt som är värt att komma ihåg.

Ha en särskild lista för akuta ärenden och en för tillfälliga anteckningar som du inte på en gång hinner sortera rätt. Sortera helst upp denna lista varje kväll.

En generell tumregel är att det som tar kortare tid än två minuter bör du göra direkt. Alla vinner på att du besvarar mejl direkt. Om du anar att ditt svar kan dröja – meddela då det eller hänvisa till någon annan.

Lyft inte på ett papper utan att besluta vad nästa åtgärd i ärendet blir. Oftast tar det under 10 sekunder.

Det finns fyra områden som man inte behöver åtgärda: Förråd, referensmaterial, utsmyckning och utrustning.

Sortera mejl, främst i en mapp som kan hanteras senare och en mapp där du vid ett senare tillfälle vill följa upp hur det gick.

Schemalägg två timmar i slutet av veckan för genomgång, annars faller systemet.

* Lär dig och använd mindmaps.
* Lär dig och använd alltid snabbkommandon och fingersättning på tangentbordet.
* Bunkra upp förbrukningsvaror och nå helst allt du behöver från din skrivbordsstol.

På möten:
Målformulera allt tydligt. Varje fråga på ett möte måste ha ett konkret mål. Alla fakta ska vara insamlad och organiserad innan det blir meningsfullt att fråga efter bra idéer. Förebygg sista-minuten-beslut. Fråga med 20 minuter kvar: ”Vad blir nästa åtgärd i frågan?”

Säg ”det är min målsättning att…” inte ”jag ska…”. Och säger du nej, blir folk imponerade av din disciplin.

Citat:
* Det är svårt att slåss mot en fiende som har baser i ens huvud.
* Din förmåga att skapa kraft är direkt proportionell till din förmåga att vara avspänd.

Intressant? Andra som skriver om , , , ,

Etiketter: ,

7 svar to “Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet”

  1. Jenny Says:

    Vad inspirerande :). Jag kanske borde skaffa en kalender trots allt… eller i allfall skriva ner allt. Jag brukar för det mesta bara försöka komma ihåg alla saker som ska hända. Hehe

  2. Jesper Says:

    Skriva ned allt. Ojoj, jag tänker på Ted Nelson, mannen med bandspelare som inte skapade webben. Dem som inte har bråttom men läslust rekommenderas jätteartikeln The Curse of Xanadu.

  3. Anki Says:

    The Simple Dollar har just publicerat del 3 av 14 i hans stora genomgång av Getting things done, klart läsvärt!
    Del 1: http://www.thesimpledollar.com/2010/06/01/getting-things-done-a-new-practice-for-a-new-reality/

  4. Göran Hådén Says:

    Jenny: Ja, det borde du 🙂

    Jesper: Inte skriva ned allt, utan skriva ner allt som verkligen är värt att komma ihåg. Det är en rätt stor skillnad 🙂

    Anki: Aha, tack för tipset!

  5. How can we work with the best in school? | Find Happiness Says:

    […] George Haden […]

  6. Almina Says:

    Jag har skrivit ner allt och för alltid långsiktiga och kortsiktiga listor sedan jag var liten. Det är bra till en gräns -men jag vill varna för att skriva ner allt. Det kan bli tvångsmässigt och man kan förlora känslan för vad som egentligen är relevant att skriva ner. Jag har slutat med flera listor eftersom det tog energi från mig. Jag tycker ärligt talat att det blogginlägget förespråkar låter som ett sjukligt beteende. Angående kalendern så kan jag säga att den är mitt värdefullaste föremål. Eftersom jag skriver ner ALLT i den så skulle hela tillvaron falla om den försvann. Utan kalendern minns jag knappt vad jag gjorde igår och inte alls vad jag ska göra imorgon. Tvåminutersregeln har jag också alltid följt, ty så är jag uppfostrad av min far. 🙂 Den är klart värd! I mitt fall har den dock inneburit att jag formats till en ”effektiv procastinerare”, dvs att jag skjuter upp alla de största och viktigaste sysslorna eftersom jag gör alla 2minutersgrejer. Så regeln funkar inte om man hänger sig åt den. Folk skulle hävda om mig att jag får väldigt mycket gjort, men att jag alltid är försenad med större projekt. Viktigast av allt: att inte ta med ”kolla facebook” som en av de tvåminutersgrejer man ska göra! 😉 Tack för en bra blogg Göran!

  7. Göran Hådén Says:

    Intressant Almina!

    Jag tycker att det funkar att skriva ner allt som är värt att komma ihåg, så länge som man är kräsen när det gäller vad som faktiskt är värt att komma ihåg.

    Jag håller med om att en nyansering av tvåminutersregeln kan vara på sin plats, för annars blir ju lätt de stora projekten lidande.

    Ett knep kan vara att boka in tid i kalendern för att jobba med just stora projekt, samt att boka in tid för förberedelser och omställningstid mellan aktiviteter.

    En kan också föra tidsdagbok för att identifiera tidstjuvarna, samt ifrågasätta om man verkligen MÅSTE göra det och det. Men skär inte ner på sömnen, för det äts upp av minskad effektivitet, kreativitet och sämre hälsa.

Kommentera

