Lyckan sprider sig!

Idag fick jag Naturskyddsföreningens riksstämma i Gävle att enhälligt ställa sig bakom mitt förslag att en av föreningens grundprioriteringar för år 2011-2014 ska bli ”att visa på kopplingen mellan ökad miljöhänsyn och ökat välbefinnande”.

Kul att deras 180 000 medlemmar nu ska uppmanas att engagera sig i aktivitet kopplat till denna min hjärtefråga! Vi har redan börjat prata om hur vi rent praktiskt bäst kan jobba med detta.

Kul var också att riksstämman enhälligt uttalade att Sveriges regering nu hamnat i skamvrån när man driver på för att tillåta kommersiell valjakt.

Citat ur Naturskyddsföreningens uttalande: ”Sverige förlorar sin trovärdighet i internationella sammanhang för mycket lång framtid. Det anseende som Sverige byggt upp kring frågor om biologisk mångfald och miljö har slagits sönder”.

Dagens Centerpartiet 2: Maud Olofsson påstår sig ha legat vaken och oroat sig för ozonskiktet sex år innan forskarna slog larm om att detta miljöproblem fanns… 🙂

Dagens Centerpartiet 3: Maud ännu en gång.

Imorgon på riksstämman följer bland annat ett spännande val av ordförande mellan valberedningens förslag Karin Åström och sittande ordföranden Mikael Karlsson.

Etiketter: ,

2 svar to “Lyckan sprider sig!”

  1. peterlarson Says:

    Ja, inte nog med att C är det kanske mest reaktionära partiet när det gäller att utveckla framtida hoppfulla och nödvändiga lösningar på i stort sett alla miljöområden. Nu verkar dom ha tappat all sans och vett även när det gäller att vara politiskt taktiska. For kärnkraft, för vargjakt, för valjakt, för mer motorvägar o.s.v.

    Det är bara att tacka och ta emot och hoppas dom tappar 10-15 % av sin utdöende väljarkår. Det skulle få bort dom ur riksdagen och få bort alliansen ur regeringsställning.

    Om detta nu kommer att innebära en bättre miljöpolitik återstår att se, men en svagare och sämre miljöminister än Andreas Carlgren har jag svårt att föreställa mig.

  2. Jesper Räf Says:

    Hurra! Väldigt bra, Göran. Gissar jag rätt så kommer Naturskyddsföreningen bita tag i det äpplet från ett alldeles annat håll än jag tänkt göra vid köksbordet i sommar, men det är ändå samma äpple. Jag kunde inte ha tänkt mig något roligare besked från stämman.

Kommentera

