Därför är politisk tv-reklam så farligt

Glädjande att 32 procent vill förbjuda politisk tv-reklam! Förhoppningsvis kan det bli verklighet när de rödgröna tar makten.

Bekymrande att drygt 40 procent på allvar tror att tv-reklam kan tydliggöra skillnaderna mellan de olika partierna. Det behövs uppenbarligen mer diskussion om reklamens roll och effekter i samhället.

Reklam är ju snarare legaliserad vilseledning av konsumenter och i det här fallet väljare. Om skillnaderna mellan partierna ska tydliggöras så är det snarare partiernas valmanifest som bör skickas ut till alla väljare.

Politisk tv-reklam är ännu sämre än vanlig reklam på grund av dess enorma genomslagskraft som minskar betydelsen av fakta i politiken och därmed försvagar demokratin. De partier som har råd får genom tv-reklam en gyllene chans att omsätta sin ekonomiska makt i politisk makt. Enligt institutet Campaign Media Analysis Group slukar tv- och radioreklam upp till tre fjärdedelar av den totala presidentvalrörelsens pengar i USA.

Än finns det begränsningar i hur mycket partierna får satsa på tv-reklam, men hur många tror att den gränsen kommer att bestå? Som vanligt lockas vi politiskt in i farligheter genom de små stegens tyranni.

Reklamkritiska partier står nu, likt i fångarnas dilemma, inför det svåra valet om huruvida de ska offra den fördel politisk tv-reklam troligen innebär för det egna partiet eller inte.

Intressant? Andra om , , reklam

Advertisements

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: