Därför bör vi storsatsa på något osäkert

Jag är inte alls säker på att mänsklighetens utsläpp av koldioxid kommer att leda till den gigantiska klimatkris som många fruktar. Ändå lägger jag ner massor av tid och energi på att göra något åt det. Bland annat som föreläsare, opinionsbildare, ansvarig för Miljöpartiets nationella klimatnätverk och tidigare ordförande för Klimataktion i Sverige.

Varför är jag så aktiv för något jag inte är säker på att det är viktigt? Jo, för att det troligen är en del av det vettigaste jag kan göra med min tid.

När jag fick 250 tecken på mig att skriva ett politiskt argument i projektet Snacka om grön politik, som samlar Miljöpartiet Göteborgs toppkandidater till riksdag, region- och kommunfullmäktige, så formulerade jag mig så här:

”Ingen vet exakt hur lång tid vi har på oss att klara klimatkrisen. Men att chansa på att läget inte är akut, är som att äta okända svampar från skogen. En grönare livsstil kan även göra oss lyckligare, så vad väntar vi på?”

Många skrattar åt tidigare generationers felaktiga föreställningar om världen, men verkar tro att vi numera vet hur det ligger till med det mesta. Att det skulle vara så ser jag som extremt osannolikt. Rimligen finns det hur mycket som helst som vi inte ens begriper att vi inte begriper. Nu börjar i alla fall forskningen allt mer visa att världen är mycket mer komplex än det som lärs ut på skolans fysiklektioner.

Nästan all ny miljöförstöring har överraskat oss. Det är som att vi aldrig inser att vi inte är särskilt bra på att överlista naturen. Studier har visat att vi människor skrämmande ofta känner oss säkra på saker som sedan visar sig vara tvärtom.

Intressant? Andra om politik, , ,

Etiketter: , ,

4 svar to “Därför bör vi storsatsa på något osäkert”

  1. göran johansson Says:

    Du tycker alltså det är bättre att lägga en massa resurser på ett obekräftat fiktivt hot än att göra något åt alla reella plågor som dagligen drabbar främst de fattigaste människorna i form av t ex svält och sjukdomar.

    göran johansson

  2. Göran Hådén Says:

    Svält är ett jättestort problem, men det handlar som sagt om sannolikhet. Enligt FN:s klimatpanel är det 90-99 procent säkert att klimatkrisen är äkta. Om så är fallet, så är det ett problem som får svälten att framstå som ett litet problem i jämförelse. De flesta människor kommer få svårt att överleva. Det är forskarnas budskap. Vågar du chansa på att det är fel?

  3. Karin Says:

    Skulle vara intressant om Göran Johansson kunde ge något konkret exempel där pengar till svältande och pengar till klimatåtgärder står i motsättning till varandra. Organisationer brukar nämligen sönderfalla i dels de som är för att bistå behövande och att motverka klimatförändring, och dels de som är mot allt bistånd och också mot miljöåtgärder.

  4. Göran Hådén Says:

    Mycket bra poäng, Karin!

Kommentera

