Retorik – så funkar det!

Det här är del 1 av 4 i en serie blogginlägg om några vanliga sätt att påverka politiskt.

Här är en sammanfattning över det viktigaste att tänka på för den som vill bli bra på retorik – konsten att övertyga. Att träna retorik är en väldigt bra sak att lägga sin tid på, eftersom man har nytta av det i alla möjliga sammanhang.

Obs! Du måste inte kunna allt nedan för att övertyga. Ytterst få är bra på allt som står här.

Det viktigaste när det gäller att övertyga muntligt är (förutom att säga vettiga saker) att fokusera, hålla sig kort, lyssna, vara trevlig, ödmjuk och skapa vi-känsla genom att anpassa budskapet till dem du vill övertyga.

Ju större publik och ju fler som talar, desto viktigare är det att du glöder! Säg det viktigaste i början och slutet. I tal bör du i tur och ordning:

1. Gör ett trovärdigt och sympatiskt intryck
Le och referera till vad andra sagt för att visa att du verkligen har lyssnat. Tala engagerat med balanserade kroppsrörelser och varierat tonläge – allt för att hålla uppe intresset.

Inför en halvt okänd publik kan du börja med att berätta varför du är engagerad i dessa frågor och sedan nämna om du har något formellt uppdrag inom området, så att du framstår som värd att lyssna på. Annars kan du bara säga att du länge engagerat dig i dessa frågor eller funderat mycket på dem.

2. Övertyga med fakta
Det är långt ifrån självklart att den som vet mest vinner debatterna. En som vet väldigt mycket löper stor risk att börja prata om mindre relevanta detaljer och dessutom föra resonemang som utgår från att de som lyssnar vet en hel del som de inte vet.

Att ha grundläggande kunskaper om det som debatteras räcker, om du fokuserar på ett starkt argument som din motståndare inte kan bemöta. Du vinner också om din motståndare är dryg och kunskapsmässigt överlägsen dig, för då tycker folk synd om dig.

Vid debatt angriper ofta motståndaren ditt svagaste argument. Därför bör du bara prata om 1-3 starka argument och ägna din tid åt att fördjupa dessa. Detta gäller också vid intervjuer. Du bör ha källor för dina fakta i huvudet. Information från media och intresseorganisationer är sällan bra som källor; däremot statistik från FN-organ eller något annat oberoende och trovärdigt. Enskilda forskningsrapporter kan vara intressanta, men det avgörande är hur helhetsbilden av forskningen ser ut.

Anpassa budskapet till åhörarna. Är det toppchefer i näringslivet eller nya idealister som du ska påverka? Var inte rädd för att låna argument och liknelser från andra. Använd inte för svåra ord. Bland vuxna vet de flesta inte vad ett ord som mandat betyder och hälften vet inte skillnaden på riksdag och regering.

3. Väck känslor
De flesta agerar inte för att de hör att 1000 små barn svälter ihjäl varje timme. Därför behövs även bilder för att väcka känslor.

På debatter eller i tal kan du sällan visa bilder, däremot kan du skapa bilder i åhörarnas inre, eller påminna om bilder som de flesta lär ha sett på tv eller i tidningar. Prata gärna om hur någon enskild har drabbats. Barnperspektivet är ofta gångbart.

Var ärlig i början med hur stora problem det faktiskt finns, men ägna sedan mest tid åt att inge hopp och visa hur vi kan göra något åt problemen.

Alla retoriska delar här ovan och massor av träning behövs för den som vill bli en riktigt bra retoriker. En sådan kan skörda stora framgångar genom att snabbt kunna improvisera och anpassa sin taktik.

Mer info finns bland annat på retorik.com, i Göran Häggs bok Praktisk retorik, hos Alliansfritt Sveriges aktivistmanual, samt i PR-byråns Westanders PR-handbok, som kan laddas ner gratis från westander.se

Se även grundregler för verbal aikido och miljöpsykologiska knep.

Lycka till!

Intressant? Andra om, samhälle, , , , ,

Etiketter: ,

2 svar to “Retorik – så funkar det!”

  1. Insändare – så funkar det! « Hållplats Hådén Says:

    […] är del 2 av 4 i en serie blogginlägg om några vanliga sätt att påverka politiskt. Del 1 finns här och handlar om […]

  2. Påverka! Del 4 av 4 « Hållplats Hådén Says:

    […] Del 1 – retorik. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: