Konsten att manipulera en opinionsundersökning

Gustav Fridolin skriver idag på DN Debatt om hur Shell kan ha stått för årets mest vilseledande opinionsmätning. Man har använt sig av fem olika knep:

1. Använt vilseledande ord.
2. Ställt en rad ledande frågor.
3. Endast presenterat svaret på den avslutande frågan.
4. Tigit om att andra frågor ställts.
5. Mörkat att undersökningen gjorts av Shells egen PR-byrå.

Jesper Strömbäck har tidigare skrivit en slags uppförandekod för hur opinionsmätningar bör presenteras i medierna. Vi får hoppas att ansvariga journalister tids nog tar till sig hans sju råd.

DN Debatt har också släppt egen statistik och analys över vilka som publiceras hos dem här.

Intressant? Andra om , media, politik, , . Andra om ämnet: DNSvD, Expressens opinionsblogg, Proffstyckarna, HBT-sossen, Rasmus Lenefors, Kent Persson, Gustav Fridolin, Lena Sommestad

Annonser

Etiketter: ,

2 svar to “Konsten att manipulera en opinionsundersökning”

  1. om att kritiskt granska « Viktor Tullgren Says:

    […] tidningens läsare eftersom långt ifrån alla svarar, samt att undersökningarna är lätta att manipulera borde nyhetsvärdet vara nästintill noll. Ändå skrivs artiklar baserade på dessa undersökningar […]

  2. Pierre Ringborg Says:

    Folkpartiet beställde en undersökning om folks inställning till kärnkraften. Jag blir lika förbannad varenda gång då det oftast lyder ” Ska NYA kärnkraftsverk byggas när de gammla är uttjänta PÅ SAMMA PLATS”.

    Självklart är uranbrytning, reaktorer, mellanlager och avfallet förknippade med VISSA ORTER och de kan GLÖMMA att det byggs nytt i VARBERG. Då ska vi se till att det blir UPPROR och då spelar det ingen roll vem som har majoritetsuppfattning NÅGON ANNANSTANS.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: