Många av Piratpartiets väljare vill ha ökad övervakning

Den av Piratpartiet ofta hårt kritiserade kameraövervakningen på allmän plats vill 48 procent av deras sympatisörer rent av utöka ytterligare. Hela 38 procent av PP-sympatisörerna vill generellt ”öka övervakningen av medborgarna för att ge ökade möjligheter att komma åt grov brottslighet”. Kravet på DNA-registrering av alla medborgare (!) har stöd av 35 procent av Piratpartiets sympatisörer. Allt enligt den här opinionsundersökningen.

Intressant? Andra om , , , , , ,

Media: GP, GP2, SvD

Etiketter:

5 svar to “Många av Piratpartiets väljare vill ha ökad övervakning”

  1. Olofb Says:

    Tack för intressanta länkar! Som varandes riksdagskandidat för PP är det speciellt märkligt vad den där undersökningen kommer fram till. Undrar om den tål genomlysning..? 🙂

  2. Jerker Montelius Says:

    Precis som OlofB så undrar jag vad det här är för undersökning? Vad var det egentligen man frågade. och vilket urval var det? Inte för att jag säger att undersökningen är fel. Piratpartiet brukar vara tydliga på att man inte är emot övervakning där det finns konkret misstanke om brott. Vad piratpartiet är emot är generell övervakning av icke misstänkta. Detta brukar dock inte gå in hos journalister.

  3. Anonym fegis Says:

    Urvalet verkar vara människor som ”kan tänka sig” att rösta PP (2009). Det är lite väl vagt för att dra några långtgående slutsatser av.

  4. Roland Orre Says:

    Artikeln är skriven av Markus Uvell på svenskt näringsliv och är ett skrämmande exempel på hur man misshandlar statisktiskt material.

    För det första blir jag väldigt misstänksam när jag läser något sådant som: ”Tvärtom uppfattar många av partiets sympatisörer att både läkemedelspatent (55 procent) och mjukvarupatent (33 procent) är nödvändiga. ”
    Frågan om mjukvarupatent borde vara helt utrangerad nu, men svenskt näringsliv anser tydligen att det detta fortfarande är en fråga att diskutera, vilket är oroväckande. Jag kommer på min blogg (länken ovan) att beskriva varför patent är hämmande på utvecklingen, och vad gäller den idiotiska frågan om mjukvarupatent så föreslår jag att gå till det inlägg jag skrev 11 Augs ”Jag var inte alltid motståndare till patent”

    För övrigt vad gäller den undersökning det pratas om, saknas helt och hållet referenser, för det andra pratas det om ”sympatisörer” till Pirat-partiet. Pirat-partiet har sympatisörer i alla partier. Det är inte så att ett politiskt parti är en form som alla är stöpta i. I alla partier finns det folk som har insett faran med den politik som förs nu, vilket partierna själva inte ger uttryck för.

    Många kan, trots sina starka sympatier, vara tveksamma till ett parti som ligger nära den av S tidigare införda 4%-spärren, men för dessa tveksammma kommer jag att presentera en enkel lösning på detta problem, på valinstruktion.se samt valinstruktion.nu.

    Min slutkommentar ang IT-frågor och integritet, som helt försvunnit bland de etablerade partierna, oberoende av vilken sida som ”vinner”.

    Svenska regeringen behöver inkompetens-skydd, rösta med Pirat-partiet!

  5. Roland Orre Says:

    För övrigt rekommenderar jag sammanställningen som har gjorts, den är mycket intressant.

    Det var alltså 2566 personer som deltog i undersökningen.

    Det framgår alltså inte hur undersökningen har genomförts, men apropå detta med tex mjukvarupatent, så var alltså både Moderaterna och Socialdemokraterna förespråkare för detta nutidens gissel för de som utvecklar IT inför EU-omröstningen 2005, som tack och lov röstades ner med en överväldigande majoritet. 676 mot, 14 för i Juli 2005.

    Att fortfarande 33% skulle vara för mjukvarupatent bland de tillfrågade är dock allvarligt. Läs mina bloggkommentarer om detta, men jag skall som sagt snart presentera några solklara exempel på varför patent på produkter generellt är hämmande på utvecklingen.

Kommentera

