Ickesamarbete – ett exempel ur verkligheten

Dagens gästblogg av Klimataktions Tomas Walch påminner mig om de bevingade orden: ”Om du tror att du är för liten för att vara effektiv har du troligen aldrig försökt att sova med en mygga i ditt sovrum”.

För att lyckas med klimatkampen är jag övertygad om att det krävs ett utbrett ickesamarbete med den ohållbara överkonsumtions-ekonomin.

Det företag jag jobbar på har totalt omkring 1000 anställda spridda på fyra länder. I början av oktober flög hela koncernen till Sardinien på konferens. Alla utom jag, och kanske en eller två till har jag fått höra, som avstod för att det inte går att motivera en sån resa med miljöhänsyn invägda.

Två av tusen är inte så många, men till min förvåning har denna promille av protest varit tillräcklig för att väcka en diskussion bland ledningen som planerade resan där man frågar sig varför man inte alls tog klimathänsyn med i planeringen. Själv har jag inte mötts av några klagomål för att jag inte deltog utan bara av respekt för mitt ställningstagande (min chef kör stadsjeep och har varit gnällig mot kollegor som inte följt med av andra skäl kan tilläggas).

Lärdomen jag dragit av denna lilla manifestation är att den gav större effekt till mindre kostnad än jag hade trott.

Hoppfullt.

Tomas Walch

Etiketter:

Kommentera

