Folkpartiets flumskola

Från Per Olssons blogg:

”Alliansregeringen med Björklund i spetsen har länge slagit sig för bröstet och utlovat ökad tydlighet och uppstyrning i skolan. Men retoriken faller ibland platt. Särskilt i det nya betygssystemet. Dels i det faktum att man inte kommer ha några kriterier för de två nya betygsstegen. Dels i det förslag på kriterier som nu kommer från Skolverket gällande de steg som ska ha dessa.

Vi kan ta ämnet historia som exempel. Ett av Björklunds favoritämnen då det finns tillräckligt med årtal och kunganamn att lära sig. Ingen karies här inte.  För att få betyg E i historia räcker det med att man kan beskriva ”något historiskt sammanhang” och ”ge exempel på orsaker och konsekvenser” enligt förslaget.

Det kan säkert räcka. Men de ökade kunskapskraven för betyg C är ”några historiska sammanhang” och ”koppla ihop orsaker och konsekvenser”. För högsta betyg (A) gäller också ”några historiska sammanhang” men istället ”generalisera kring orsaker och konsekvenser”.

Det är inte solklart. Lägg sen till att det inte finns kriterier för betygen D och B. Björklunds skola blir allt mer flummig.”

Annonser

Etiketter:

Ett svar to “Folkpartiets flumskola”

  1. En naturlig del av Folkpartiets flumskola « Hållplats Hådén Says:

    […] här känns som en naturlig del av Folkpartiets flumskola, där fokus ligger mer på betyg än kunskap. Betygskriterierna är, delvis med nödvändighet, så […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: