Twitter

Drygt 1 procent av mänskligheten har ett konto på Twitter. Av dessa är det mindre än 0,1 procent som har mer än 100 följare, vilket innebär ännu färre läsare än så per inlägg. Källa.

En insändare i till exempel Göteborgs-Posten läses som jämförelse av cirka 100 000 människor.

Sociala medier har absolut en funktion att fylla för de som vill påverka och kan också vara lärorika att använda. I förhållande till hur relativt lite som många satsar på masskommunikation, så skrivs det dock väldigt mycket enbart för sociala medier. Är det bättre med kvantitet än kvalitet?

Bonus: 26-åring twittrade för ingen 🙂

Bonusbonus: I USA ska kongressbiblioteket arkivera hela Twitter…

Annonser

Etiketter:

7 svar to “Twitter”

  1. Emanuel Says:

    Allt handlar ju inte om följare. Twitter har ett lika stort värde som nyhetskanal för mig. Jag läser mer på Twitter än jag twittrar själv. Och om man når 100 000 med GP så är det en väldigt bred skara läsare under en kort period (läses i en-två dagar?). Med tex en bloggpost kan man nå en mkt smal läsgrupp under en lång period (som hittar dit via sök). Jag tycker inte man ska jämföra för mkt antal läsare vs followers och dra det som en slutsats i sig.

    Och bara för att twitterkontona är ”emty” så betyder det ju inte att personen inte använder twitter. Kanske döljer det sig massa listor med twittrare som personen följer där bakom den tomma fasaden.Vem vet 🙂

  2. Göran Hådén Says:

    Men tidningsartiklar kan ju också få läsare under en lång period genom sökningar, eller hur? Tidningsartiklar sprids ju också via sociala medier.

  3. Jennie Says:

    Ja, en insändare är definitivt bättre om man ser det ur denna synpunkt. Dagens mediaforskning antyder att media inte säger åt folk vad de ska tycka – utan vad de ska tycka och diskutera kring! Ju fler som ser ett budskap desto fler kommer således att diskutera det.

    Det som sociala medier dock lyckas med är ju att skapa debatt i realtid och på en mer personlig nivå än de traditionella medierna gör. Folk diskuterar ämnen med sina internetvänner som de inte hade diskuterat i ett kommentatorsfält i en internettidning. När det gäller de sociala medierna så hör det inte till ovanligheterna att ett budskap sprider sig vidare till likasinnade. Jag tror att vi påverkas mer av vår umgängeskrets än av traditionella medier. Det gör det till ett farligt verktyg ur företagarnas synpunkt vilket gör att de smörar ihjäl sig på facebook osv. men också ett verktyg som kan användas positivt. Att länka till twitter/facebook från sin hemsida visar att man tåls att diskuteras om (inga lik i gardaroben 😉 ).

  4. Göran Hådén Says:

    Ja, det är viktiga poänger du har, Jennie.

  5. Helena Says:

    Bonuslänken till Svenskbladet är trasig. Testa den här: http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=26_aring_twittrade_for_ingen.html

  6. Göran Hådén Says:

    Tack, Helena!

  7. Tweets that mention Twitter « Hållplats Hådén -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Anton Lundberg, Anton Lundberg. Anton Lundberg said: tappade lusten för twitter när jag läste denna: https://hallplatshaden.wordpress.com/2010/12/27/twitter/ […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: