Köpgalna barn

Lördag 12 februari är sista dagen att se en dokumentärfilm från 2008 på SVT Play om hur storföretagen genom reklamen skapar och utnyttjar köpgalna barn.

Reklamen får barnen att tjata på sina föräldrar även för att köpa en viss sorts bil.

Sedan 1984 har reklam riktad mot barn mer än tiodubblats i USA. Nu funderar reklambranschen där öppet på hur man bäst ska nå ut till ett-åringar. Vad som skiljer den reklam som fungerar för tre- respektive femåringar har reklamarna redan stor koll på.

Även i Sverige ser vi hur skolresor går till shoppingcenter och sponsrade läromedel som breder ut sig allt mer.

Krigsfilmer har ofta en åldersgräns på 15 år, men för krigsleksaker finns ingen åldersgräns alls.

Istället för till exempel kreativa böcker, så försöker reklamen få barn att leka med leksaker som inte lämnar något åt fantasin. Hur präglar det vårt samhälle på sikt?

Dokumentären kan ses här.

Som jag skrev häromdagen så blir barn mindre lyckliga ju mer reklam och media de utsätts för. Så nu protesterar barnen:

Vodpod videos no longer available.

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: