Sju tankar om köphets

1. Barn lär sig i högre utsträckning att tacka för materiella saker, än för immateriella värden som att någon tar sig tid att prata med dem.

2. Reklamen gör att vi känner oss smickrade och otillräckliga på samma gång.

3. Kan människor lockas att betala för att jobba om jobbet utformas lika lockande som affären?

4. Bredvid varje prislapp kan det sitta en glad, neutral eller sur smiley beroende på varans miljöpåverkan. Sura gubbar påverkar betydligt mer än glada smileys. Bredvid kan det också finnas motsvarande smiley om det finns forskning på hur denna produkt i snitt påverkar välbefinnandet hos köparen. Av folkhälsoskäl finns det varningstexter på alkohol – får vi tids nog även se varningstexter på vanliga prylar?

5. Valaffischer och politik recenseras, men vem granskar reklam eller etablerad media?

6. Vi lever i ett samhälle där shopping har en positiv klang och nykter en negativ klang.

7. Reklamen likriktar och minskar därmed mångfalden.

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: