Ska Miljöpartiet satsa på tv-reklam igen?

Partistyrelseledamoten Max Andersson har skrivit ett långt och intressant inlägg om varför tv-reklam är en dålig idé för Miljöpartiet.

Bland annat analyserar han utifrån SUCCES-formeln, det vill säga att budskap för att fastna i mottagaren bör vara:
Simple
Unexpected
Concrete
Credible
Emotional
S
tories

Översatt till svenska betyder det att ett budskap fungerar bäst om det är:

  • Enkelt
  • Oväntat
  • Har tydliga hårda fakta
  • Är trovärdigt
  • Väcker känslor
  • Innehåller en berättelse

På grund av tv-reklamen har det blivit enklare att omsätta pengar till röster. Eftersom Centerpartiet efter sina tidningsförsäljningar är ett av Europas rikaste partier, så bidrog tv-reklamen till att partiet klarade sig kvar i riksdagen.

Advertisements

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: