Att gå över ån efter vatten

Under många år
under stora kostnader
reste jag genom många länder.
Såg de höga bergen,
oceanerna.
Det enda som jag inte såg
var den glittrande daggdroppen
i gräset framför min dörr.

Rabindranath Tagore

Etiketter: ,

2 svar to “Att gå över ån efter vatten”

  1. Anso Says:

    Eller som Karin Boye uttryckte det i dikten

    ”Önskan”

    Ack låt mig leva riktigt
    och riktigt dö en gång,
    så att jag rör vid verklighet
    i ont som i gott.
    Och låt mig vara stilla
    och vörda vad jag ser,
    så detta får bli detta
    och inget mer.

    Om av det långa livet
    en enda dag var kvar,
    då sökte jag det vackraste
    som jordlivet har.
    Det vackraste på jorden
    är bara redlighet,
    men det gör ensamt liv till liv
    och verklighet.

    Så är den vida världen
    ett daggkåpeblad
    och ini skålen vilar
    en vattendroppe klar.
    Den enda stilla droppen
    är livets ögonsten.
    Ack gör mig värd att se i den!
    Ack gör mig ren!

  2. Tio sätt att köpa lycka | Hållplats Hådén Says:

    […] smultronställen i din närhet och var närvarande här och nu med alla dina sinnen. Det kan vara minst lika givande som att flyga till […]

Kommentera

