Pauser är bra för lyckan

Reklampauser irriterar många. Men forskning visar att reklamavbrott gör att vi i efterhand tycker bättre om ett tv-program.

Skälet är tillvänjningseffekten – att vi snabbt vänjer oss vid ett nytt tillstånd, vilket innebär att varje paus gör att vi får uppleva nyhetens behag en gång till när det drar igång igen. Det här gäller både komedier och naturprogram, men troligen inte program som bygger på flow som thrillers.

Märk väl att detta inte beskriver vår upplevelse under själva pausen, utan känslan efteråt. Det innebär ju inte heller att reklam totalt sett skulle vara något annat än väldigt dåligt för lyckan, men i just den här aspekten verkar reklamen föra något gott med sig.

Omväxling förnöjer enligt studie också när det gäller massage, där ett avbrott gör att vi njuter mer när det väl kommer igång igen.

Även en kort poplåt har visat sig upplevas som bättre efter ett stick eller inlagd kort tystnad i låten. Ett exempel på det sistnämnda ”hörs” 3.10 in i Roxettes genombrottslåt The look. Lite märkligt att detta trick inte används mer.

När det gäller arbete som kräver koncentration bör vi dock undvika täta pauser. Generellt sett tar det minst 15 minuter att uppnå flow och total koncentration på en uppgift. Mobiler och mejlpling bör därför om möjligt vara avstängda under arbete.

Nu när vi vet detta kan vi välja att själva ta pauser även när det inte känns rätt. Här är en spektakulär pausfågel att börja med🙂

Källa: Nelson m fl. (2009) Enhancing the Television-Viewing Experience through Commercial Interruptions, Journal of Consumer Research.

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: