Glädjebud från regeringen

Ända sedan Miljöpartiet bildades 1981 har vi velat prioritera ner BNP och prioritera upp fokus på livskvalitet och välbefinnande. Fram till för några få år sedan var motståndet hårt från övriga partier. Nu är plötsligt hela världen för.

En färsk och intressant riksdagsdebatt på temat lycka och politik mellan Miljöpartiets Annika Lillemets och finansminister Anders Borg  finns att läsa här och se här.

Anders Borg bjöd bland annat på följande citat:
”Jag tror inte att man kommer att föredra att gå runt på kulturaftnar och bokkaféer i stället för att arbeta. Jag tror att man vill vara i skogen och göra gallring. Jag tycker att det finns en skönhetskänsla i en ny lastbil som kommer ut från Scania och rullar ut för att klara av timmertransporter. Jag tror på produktion. Jag tror på arbete. Jag tror på tillväxt. Det är det samhälle jag vill ha.”

Hittills har lyckoforskningen mig veterligen inte undersökt eventuella samband mellan lastbilar och lycka, men det är hur som helst oklart varför människor ska tvingas arbeta om de nu vill göra det frivilligt…

Framför allt så avslöjade dock finansministern att regeringens framtidskommission ska ”utforska nya metoder för att följa och mäta bland annat livskvalitet och välbefinnande. Den ska undersöka vilka indikatorer som kan ge en bild av välbefinnandet i Sverige och i vilken utsträckning de kan användas som underlag för politiska beslut.” Uppdraget till kommissionen ska redovisas senast den 1 mars 2013. Fantastiskt! Ta chansen att gå gratis på deras seminarium om detta om du är i Stockholm 14 juni:

Etiketter: ,

Kommentera

