Jag kandiderar till riksdagen

Göran Håden
I fredags spekulerade journalister i både Sundsvalls tidning och Tidningen Ångermanland om att jag sannolikt skulle toppa MP Västernorrlands riksdagslista 2014. Vi får se vad medlemmarna beslutar om det, men jag kandiderar i alla fall.

Vi var nära ett grönt riksdagsmandat i Västernorrland 2010 och vår potential är stor. Enligt SOM-institutets undersökning är det cirka var tredje väljare som föredrar Miljöpartiet i första eller andra hand. I en annan undersökning kan 29 procent tänka sig att rösta på Miljöpartiet de gröna, så det finns gott hopp om att MP Västernorrland kan få sin första riksdagsledamot sedan 1998.

Här är min presentation från vårt interna provval. Texten fick inte vara längre än nedan, men jag länkar till en hel del fördjupning och svarar gärna på frågor:

Göran Hådén

goran@mp.se

070 95 66 208

Kommun: Härnösand

Ålder: 32 år

Titel/yrke eller dylikt: Ledamot i MP riks partistyrelse

Antal år som medlem i MP: 13 år

Önskemål om plats på listan: Jag hoppas få förtroendet att stå etta på riksdagslistan.

Tre hjärtefrågor: Miljö, solidaritet och livskvalitet.

Jag har bland annat varit biträdande kommunalråd, ledamot i MP riks partiprogramsgrupp, sammankallande i riksvalberedningen, styrelseordförande för Klimataktion och talesperson för En köpfri dag.

Som partistyrelseledamot är jag redan idag med och beslutar om rikspolitiken i MP. Allt hänger ihop och vi behöver en utvecklad politik för alla områden, men om vi inte klarar miljön kan vi till slut inte klara något annat. Därför måste miljön prioriteras högst. Med hjälp av miljöpsykologisk kunskap kan vi påverka mer.

Evig tillväxt på en begränsad planet är inte möjligt. Därför räcker inte ny teknik för att klara miljömålen – det krävs även en konkret handlingsplan mot all överkonsumtion med åtgärder som kortare arbetstid, begränsad reklam, förlängd garantitid på prylar och höjd gruvskatt. Mindre materialism kan också öka vår livskvalitet. Nu när till och med Reinfeldt lyft den ”rätt omfattande kritiken mot konsumtionssamhället” är tiden mogen.

I valrörelsen ser jag fram emot att jobba hårt i hela Västernorrland tillsammans med er – vi ska göra ett rekordval och äntligen byta regering! Hör gärna av dig med frågor och läs mer om min kandidatur på goranhaden.mpbloggar.se

Etiketter:

2 svar to “Jag kandiderar till riksdagen”

  1. Etta på riksdagslistan | Hållplats Hådén Says:

    […] Läs mer i pressmeddelandet, Tidningen Ångermanland och P4 Västernorrland. Den presentation jag gick till val på finns här. […]

  2. Göran Hådén » Etta på riksdagslistan Says:

    […] Läs mer i pressmeddelandet, Tidningen Ångermanland och P4 Västernorrland. Den presentation jag gick till val på finns här. […]

Kommentera

