Många lyckliga i Biskopsgården

Nya mord vid mitt gamla hem i Biskopsgården i Göteborg. Det rapporteras att många är rädda för att gå ut efter mörkrets inbrott. Det var bilden i media under min tid där också, även om det finns mer grund för den nu. Men min erfarenhet från området säger att de som inte bor där är mycket mer rädda för området än de som bor där.

Det är inte så konstigt när segregerade göteborgare kanske inte ens känner någon i Biskopsgården – en stadsdel med fler invånare än hela min nuvarande hemkommun Härnösand. Stadsdelen förknippas då mest med mord, rån och misshandel – något jag själv aldrig mötte med egna ögon under mina cirka sju år i stadsdelen. En tid då jag likt många andra varken undvek platser eller tider ute.

Som politiker i stadsdelsnämnden var jag medveten om att Biskopsgårdens rykte var oförtjänt – statistiken visade tydligt att många andra delar av stan var farligare. Ju fler som rör sig ute, desto tryggare blir det ju dessutom. Det är större risk att skadas i trafiken.

Det är förståeligt om många utifrån mediabilden ser stadsdelar som Biskopsgården som de farligaste platserna i Sverige. Det negativa vägs ju inte heller upp av positiva nyheter. Men det är fortfarande lång kö till lägenheterna i Biskopsgården och det sker fler våldsbrott i centrum än i stadsdelarna med sämst rykte.

Det sägs att vi människor är så känslostyrda att vi mest är förnuftsstyrda när förnuftet bara råkar sammanfalla med våra känslor. Men jag hoppas att jag med detta inlägg ändå förmått nyansera bilden lite. Just nu är det förstås mycket rädsla, men rädslan får inte segra. Även Biskopsgården är en del av Sverige där människor skrattar, älskar och trivs med sina liv.

Kommentera

