Min presentation för val till partistyrelsen

go%cc%88ran-ha%cc%8aden

Lördag 14 maj väljs partistyrelsen på Miljöpartiets kongress i Karlstad. Riksvalberedningen föreslår mig till omval med följande motivering:

Göran Hådén, Härnösand, 35 år (invald i PS 2012, PSAU sedan 2014)

Göran Hådén är profilerad inom partiet som radikal politisk tänkare inom en rad frågor, bland annat klimatpolitik och lyckoforskning. Utifrån detta bidrar han med viktiga perspektiv till diskussionerna och beslutet i partistyrelsen. Göran har erfarenhet som biträdande kommunalråd i Härnösand och som ledamot i partiprogramsrevideringsgruppen. Göran sitter också i partistyrelsens arbetsutskott.

MIN EGEN PRESENTATION
Kärnan i min gröna politiska vision är att alla ska få sina grundläggande behov tillfredsställda – oavsett tid, rum och art. Utöver det ska så många som möjligt få jämlika möjligheter att utvecklas för att må bra utan att förstöra för andra. Med den ideologiska ledstjärnan brukar jag hålla med om det allra mesta våra MP-kongresser beslutar.

Miljöpartiet ska fortsätta vara ett brett parti och visa hur allt hänger ihop, men vi borde prioritera miljö och klimat högst. Planetens feber är akut och helt avgörande för andra frågor.

Miljö är även det politiska område som har störst potential att locka fler väljare till MP. Av de som tycker att miljö är den viktigaste politiska frågan, så röstar de flesta INTE på Miljöpartiet (se ipsos.se). Så det räcker inte att bilda regering, vi måste även bilda opinion och fortsätta vår idéutveckling. Det är främst på miljöfrågor vi kommer att dömas i valen 2018.

När jag fick det klimatpolitiska ansvaret i partistyrelsen (intern roll) satte jag genast igång tillsammans med klimatnätverket i MP för att uppfylla ett av förra kongressens viktigaste beslut – att arbeta fram en övergripande samlad klimatfärdplan för hur vi konkret kan klara klimatmålen och inte bara närma oss dem. Nu har vi en sådan plan.

Privat trivs jag med min frivilliga enkelhet – att välja rikedom i tid istället för i pengar – så om jag blir omvald har jag fortsatt gott om tid för partistyrelsen och dess arbetsutskott där jag också är ledamot. Klimat är mitt huvudfokus, men jag har mycket att tillföra i andra ärenden också. Till exempel initierade jag partiskatten för ministrar – vilket under den här mandatperioden ska stärka partiets ekonomi med miljonbelopp.

Jag ser goda möjligheter att stärka interndemokratin, samtidigt som partistyrelsen kan underlätta för hela partiet att öka andelen tid vi jobbar utåtriktat med att sprida och genomföra grön politik. För det är ju ändå främst det som är meningen med föreningen.

Ett svar to “Min presentation för val till partistyrelsen”

  1. Anonym Says:

    Way to go, Göran… Lycka till ! //Fredrik W.

Kommentera

