Tusentals städer världen över har infört mer begränsningar mot reklamskyltar. Ett exempel är brasilianska São Paulo, vars storstadsområde har nära 20 miljoner invånare. Där har utomhus- och trafikreklam förbjudits. Hur det ser ut före och efter finns bilder på här och nedan. De skulle dock behöva ta bort alla ställningar som reklamen satt på och se över vilken utsmyckning som kan passa på de ytor som nu är kala.
De flesta i den startelva som nyligen vann herrfotbolls-vm i fotboll, spelar i FC Barcelona som har nästan helt reklamfria matchtröjor.
Banksy: ”En annons som du inte kan välja om du ser eller ej är din att omforma och återanvända. Att be om tillstånd är som att fråga om du får behålla en sten någon kastat mot ditt huvud”. Källa: Banksy (2005). Wall and Piece. Sidan 196. Century, The Random House Group Limited, London. 2006.
Reklam finansieras ju i slutändan av de konsumenter som inte står emot reklamens förförelse. För den enskilde aktören som SL är det positivt att tjäna pengar på reklamen, men för samhället som helhet är reklamen väldigt negativ. Jag har skrivit mer om det här.
I Sverige har flera miljöpartister i riksdag och kommun motionerat om att införa sämre villkor för reklamen.
Fler om São Paulo: ETC, MIG, Björnholm
Intressant? Andra om reklam, politik, citat, psykologi, företag, konsument, ekonomi
Etiketter: Reklam
20 juli 2010 kl. 13:36 |
Intressant! Vilken skillnad man kunde se i filmen.
23 juli 2010 kl. 13:14 |
Barcelona har faktiskt reklam på sina tröjor. (Fast det är för Unicef och Barca betalar för loggan :))
23 juli 2010 kl. 19:19 |
[…] förnyas bör du rösta Pirat i valet […]
24 juli 2010 kl. 1:25 |
[…] Reklamförbud sprider sig « Hållplats Hådén […]
25 juli 2010 kl. 7:45 |
Reklamfri kollektivtrafik och inga flera av kommunens ytor åt JCDecaux! Det offentliga rummet borde vara en fredad zon för reklam. Sedan finns kommunala skönhetsråd lite här och var, som ibland iofs har ett väldigt konservativt sätt att definiera skönhet, som kan ta hand om även de kommersiella ytorna. Och visst borde nationell lagstiftning även komma in här.
Läs gärna mitt inlägg: http://friederikegerlach.blogspot.com/2010/07/nar-medborgaren-degraderas-till.html
26 juli 2010 kl. 22:47 |
Din blogg är grym! Keep up the good work.
04 oktober 2010 kl. 21:26 |
Reklamförbudet i São Paulo ökade kreativiteten:
http://www.plyhm.se/blog/reklamforbudet-okade-kreativiteten
05 januari 2013 kl. 19:51 |
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sjalvklart-med-en-stad-utan-reklam_7558412.svd