Reklamförbud sprider sig

Tusentals städer världen över har infört mer begränsningar mot reklamskyltar. Ett exempel är brasilianska São Paulo, vars storstadsområde har nära 20 miljoner invånare. Där har utomhus- och trafikreklam förbjudits. Hur det ser ut före och efter finns bilder på här och nedan. De skulle dock behöva ta bort alla ställningar som reklamen satt på och se över vilken utsmyckning som kan passa på de ytor som nu är kala.

De flesta i den startelva som nyligen vann herrfotbolls-vm i fotboll, spelar i FC Barcelona som har nästan helt reklamfria matchtröjor.

Banksy: ”En annons som du inte kan välja om du ser eller ej är din att omforma och återanvända. Att be om tillstånd är som att fråga om du får behålla en sten någon kastat mot ditt huvud”. Källa: Banksy (2005). Wall and Piece. Sidan 196. Century, The Random House Group Limited, London. 2006.

Reklam finansieras ju i slutändan av de konsumenter som inte står emot reklamens förförelse. För den enskilde aktören som SL är det positivt att tjäna pengar på reklamen, men för samhället som helhet är reklamen väldigt negativ. Jag har skrivit mer om det här.

I Sverige har flera miljöpartister i riksdag och kommun motionerat om att införa sämre villkor för reklamen.

Fler om São Paulo: ETC, MIG, Björnholm

Intressant? Andra om reklam, politik, , , , ,

Etiketter:

8 svar to “Reklamförbud sprider sig”

  1. Anki Says:

    Intressant! Vilken skillnad man kunde se i filmen.

  2. Micke Says:

    Barcelona har faktiskt reklam på sina tröjor. (Fast det är för Unicef och Barca betalar för loggan :))

  3. Därför ska Miljöpartister rösta på Piratpartiet i riksdagsvalet 2010 « Emil Isberg Says:

    […] förnyas bör du rösta Pirat i valet […]

  4. Led Lamps| SOLARBULB Solar powered led lamp Says:

    […] Reklamförbud sprider sig « Hållplats Hådén […]

  5. Friederike Gerlach Says:

    Reklamfri kollektivtrafik och inga flera av kommunens ytor åt JCDecaux! Det offentliga rummet borde vara en fredad zon för reklam. Sedan finns kommunala skönhetsråd lite här och var, som ibland iofs har ett väldigt konservativt sätt att definiera skönhet, som kan ta hand om även de kommersiella ytorna. Och visst borde nationell lagstiftning även komma in här.

    Läs gärna mitt inlägg: http://friederikegerlach.blogspot.com/2010/07/nar-medborgaren-degraderas-till.html

  6. Bolle Says:

    Din blogg är grym! Keep up the good work.

  7. Göran Hådén Says:

    Reklamförbudet i São Paulo ökade kreativiteten:
    http://www.plyhm.se/blog/reklamforbudet-okade-kreativiteten

  8. Göran Hådén Says:

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sjalvklart-med-en-stad-utan-reklam_7558412.svd

Lämna en kommentar