Miljöpartiets radikala reklamkritik

Nedan följer de citat ur Miljöpartiet de grönas partiprogram där ordet reklam ingår (och som vanligt är det inte mannen på bilden som har skrivit partiprogrammet :)):

Sida 8: Ett kritiskt och självständigt förhållningssätt till massmedia och reklam ska vara en naturlig del i all utbildning och medial granskning.

Sida 16:
Den mentala miljön

Det samhälle vi lever i och våra egna tankar skapar en mental miljö. I dag fylls vår mentala miljö med reklambudskap, kommersialisering och utseendefixering. Tid har blivit en bristvara samtidigt som många människor i vår del av världen spenderar mer tid med att konsumera media än att vara med sina nära och kära. Barn har kommit att uppfostras av TV. Många ungdomar och kvinnor, men även män, får ätstörningar av utseendefixeringen. Påtvingade könsnormer påverkar både män och kvinnor. Självdestruktiviteten och konsumtionen av antidepressiva medel ökar bland unga.

Vi vill vidga miljödebatten till att också handla om den mentala miljön som sätter gränser för våra möjligheter att skapa. Människor måste återta rätten till sina tankar och sin integritet. För att komma till rätta med den mentala miljöförstöringen kan man använda politiska verktyg såsom att begränsa reklamutbudet, införa reklamskatt, införa regler mot pornofieringen och sexualiseringen av det offentliga rummet. De problem som uppstår på grund av pornofieringen, sexualiseringen och våldet i media bör också diskuteras i skolan, som tillsammans med public service har ett ansvar för att medvetandegöra människor om hur de påverkas av media och reklam.

Vi vill höja reklamskatten.

Sida 17: Bilden av kvinnan och mannen i reklam, i TV och i tidningar måste bli jämställd och fri från diskriminering. Ett sätt att klara detta är att uppmana mediebranschen att skärpa, modernisera och förtydliga de etiska spelreglerna för press, radio och TV. Om inte aktörerna kan sköta detta själva måste samhället ha möjlighet att använda presstödet och andra styrmekanismer för att stimulera fram ett jämställt och jämlikt medieutbud utan att kompromissa med yttrandefriheten.

Sida 24: Reklam försvårar ofta konsumenternas möjligheter att göra fria och upplysta val. Reklam spelar gärna på människors osäkerhet och känslor istället för att ge saklig varuinformation. Dagens konsumtionssamhälle hålls vid liv av skapade och konstlade behov. Reklam gynnar dessutom ofta stora och kapitalstarka företag på mindre företags bekostnad. Vi vill därför begränsa reklamens utbredning och motarbeta reklam som inte efterfrågas. Reklam riktad mot barn under tolv år ska vara förbjudet. Public service ska vara fri från reklam.

Sida 29: Sexistisk reklam och annan objektifiering av kvinnor och män ska vara förbjuden.

Sida 50: Läkemedels- och teknikutvecklingsföretagens inflytande över sjukvården är i dag alltför stort. Därför ska möjligheten för läkemedels- och teknikutvecklingsföretagen att bedriva reklam för sin verksamhet mot hälso- och sjukvården regleras. Det är också viktigt att en tydlig redovisning sker av ekonomiska bindningar och andra relationer.

En kortversion på mp.se finns här.

Intressant? Andra om reklam, politik, , , , ,

Etiketter:

3 svar to “Miljöpartiets radikala reklamkritik”

  1. Kommunisten Bamse? « Hållplats Hådén Says:

    […] 55 miljarder kronor per år i Sverige på reklam. I brist på dunderhonung får vi använda andra metoder mot […]

  2. Göran Hådén » Jag kandiderar till riksdagen Says:

    […] krävs även en konkret handlingsplan mot all överkonsumtion med åtgärder som kortare arbetstid, begränsad reklam, förlängd garantitid på prylar och höjd gruvskatt. Mindre materialism kan också öka vår […]

  3. Jag kandiderar till riksdagen | Hållplats Hådén Says:

    […] krävs även en konkret handlingsplan mot all överkonsumtion med åtgärder som kortare arbetstid, begränsad reklam, förlängd garantitid på prylar och höjd gruvskatt. Mindre materialism kan också öka vår […]

Lämna en kommentar